Bu Blogda Ara

3 Aralık 2010 Cuma

UYGULAMA YAZILIMI
Uygulama yazılımı, kullanıcıları daha üretken hale getirmek ve/veya kişisel görevlerinde yardımcı olmak üzere tasarlanan ve İş aktivitelerini daha etkili hale getirmek, Grafikler ve multimedia projelerinde yardımcı olmak, Ev, kişisel ve eğitimsel işlerde destek sağlamak ve İletişimleri kolaylaştırmak için kullanılan programlardan oluşur.
Sistem yazılımı kullanıcı,uygulama yazılımı ve bilgisayarın donanımı arasında arayüz gibi hizmet eder.
Grafik ve multimedia yazılımları şu programları içerir: Bilgisayar destekli tasarım yani computer-aided design (CAD) yazılımı, mühendislik, mimari ve bilimsel tasarımların oluşturulmasını sağlar. Masaüstü yayıncılığı, yani desktop publishing (DTP) yazılımı profesyonel tasarımcıların metin, grafik ve renkleri içeren, basıma hazır belgeler oluşturmalarını sağlar. Paint yazılımı, ayrıca çizim programı olarak da bilinir ve kullanıcıların çeşitli ekran araçlarını kullanarak grafiksel görüntüler oluşturmalarını sağlar. Görüntü düzenleme yazılımı, çizim programının özelliklerini sunmakla beraber mevcut görüntüleri geliştirme ve düzenleme kabiliyetine sahiptir.
SİSTEM BİLEŞENLERİ
Sistem, bilgisayarda veri işlemek amacıyla kullanılan elektronik bileşenleri içeren kasadır.
Bir masaüstü kişisel bilgisayarda, sistemin sürücü yuvaları güç kaynağı, ses kartı, video kartı, işlemci, bellek gibi bileşenler bulunur.
Anakart, sistemin ana devre kartıdır. Anakart işlemci çipi, bellek çipleri, genişleme yuvaları ve bağdaştırıcı kartları gibi birçok elektronik bileşeni bünyesinde bulundurur.
İşlemci, bir diğer adıyla merkezi işlem birimi (CPU) bilgisayarı çalıştıran temel komutları yorumlar ve yerine getirir. Kontrol birimini ve bir aritmetik mantık birimi (ALU) içerir. Çift çekirdekli, dört çekirdekli  ya da çok çekirdekli gibi farklı çeşitleri vardır.
Intel ve AMD bilgisayar işlemci çiplerinde lider üreticilerdir. Birçok işlemci çipi üreticisi artık çok çekirdekli işlemciler üretmektedir. Yukarıda da bahsettiğimiz çok çekirdekli işlemci çeşitleri, iki veya daha fazla işlemcili tek bir çiptir. Dual core (çift çekirdekli) ve quad core (dört çekirdekli) yaygın olarak bilinen çok çekirdekli işlemcilerdir. Çift çekirdekli işlemci iki ayrı işlemciye sahip olan çiptir. Dört çekirdekli işlemci dört veya daha fazla işlemciye sahip çiptir. Intel yüksek performanslı PC'ler için Core işlemci ailesini, temel PC'ler için Pentium ve Celeron işlemci ailelerini ve işistasyonları ve ortalama sunucular için Xeon ve Itanium işlemci ailelerini üretir. AMD, Intel ile uyumlu işlemciler üremektedir. Bunlar Intel işlemcilerine benzer bir iç tasarıma sahiptir. Bazı aygıtlar çip işlemcisinde bir işlemcinin, belleğin ve video kartının tek bir çipte fonksiyonlarını bütünleştiren sisteme sahiptir.
Depolama aygıtlarından (stroge devices) ve klavye, fare gibi aygıtlarından (input devices) alınan veri, bellek vasıtası ile işlemciye iletilir. İşlendikten sonra yine belleğe geri döner ve çıktı aygıtları (bir ekran ya da printer gibi) vasıtasıyla kullanıcıya aktarılır
Makine çevrimi, işlemcinin her kontrol için tekrar ettiği dört temel işlem (alım, kod çözme, gerçekleştirme ve depolama) bileşimidir.
İşlemcinin ilk talimat için makine çevriminin bitmesini beklemeden, ikinci talimatı alıp işlemeye başlaması kümeler halinde komut işleme olarak adlandırılır. Günümüzde çoğu bilgisayar artık küme komut işlemeyi (pipelining) desteklemektedir.
İşlemci, geçici olarak veri ve talimatların tutulduğu kayıtları içerir. Sistem saati, tüm bilgisayar işlemlerinin zamanlamasını kontrol eder. Sistem saatinin hızına saat hızı denir ve gigahertz (Ghz) ile ölçülür. En temelde bu hız, işlemcinin hızına işaret etmektedir.
 Paralel işleme, tek bir programı çalıştırmak ya da görevi yapmak için aynı anda birden fazla işlemcinin kullanılmasıdır. Sistem gereksinimleri yüksek bir programın çalıştırılması gibi büyük ölçekli paralel işleme için yüzlerce veya binlerce işlemi kullanır.
Ana Bellek (RAM)Ana bellek veya rastgele erişimli bellek (Random Access Memory-RAM), bir giriş cihazından veya bir ikincil depolama cihazından okunan veri ve programların, çalıştırılan programlardan elde edilen sonuçların ve bir ikincil depolama cihazına veya bir çıkış cihazına gönderilmeye hazır olan çıktıların tutulduğu yerdir. Buradaki “rastgele erişim” ifadesi bilgisayarın bellek içerisindeki herhangi bir adrese doğrudan gidip bilgileri okuyabileceği veya yazabileceği anlamında kullanılmaktadır. Ana bellekte veriler geçici olarak tutulur; başka bir deyişle bilgisayar kapatıldığında bu veriler silinir. Çok kullanıcılı sistemlerde bilgisayar bir kullanıcı için herhangi bir işi yapmayı bitirdiğinde, ana bellekteki aynı kısma diğer kullanıcılar için işlenmesi gereken veri ve programlar yerleşir. Ana bellek diğer bilgi saklama araçlarına oranla biraz daha pahalıdır.
 Ana belleğin temel görevleri şöyle özetlenebilir.
1.Halihazırda çalışan programların program deyimleri ve bu programların ihtiyaç duyduğu verileri tutmak.
2.İşletim sistemi yüklendikten sonra ana bellekte sürekli olarak kalması gereken işletim sistemi bileşenlerini tutmak.
3.Programlar tarafından üretilen sonuçları tutmak.
4.Sabit disklere veya harici bir cihaza gönderilmeye hazır olan çıkış bilgilerini tutmak.
Bellekte yerleşik olan veri ve programlara ihtiyaç halinde tekrar ulaşabilmek için ana bellekteki her bölgenin bir adresi vardır.
Ana belleğin büyüklüğü; aynı anda çalışabilecek program sayısını ve programların çalışma hızını etkiler.
Ön Bellek (Cache Memory)
 
Ana bellek ile merkezi işlem birimi arasında görev yapan ve ana bellekten çok daha hızlı olan bir bellektir. Bu bellek birimi; işlem esnasında çok sık kullanılan bilgisayar talimatları ve geçici olarak tutulan bilgiler için bir “yaz-boz tahtası” olarak kullanılır. CPU ’nun ana bellekten veri alırken harcadığı zamanı azaltır; bu da bilgisayarı hızlandırır. CPU, ana bellekten veri alması gerektiğinde, bu verinin dahili ön bellekte olup olmadığına bakar. Dahili ön bellek, CPU’nun en son işlediği verilerin bir kopyasını saklar. Aranan veri dahili ön bellekte bulunamazsa harici ön belleğe bakılır. Harici ön bellekte de bulunamayan veriler ana bellekten alınır. Bu, ön belleğe göre daha yavaş bir süreçtir.
Bellek, işlemci tarafından gerçekleştirilmesi beklenen talimatları, bu talimatlar tarafından gerek duyulan veriyi ve veri işleme sonuçlarını saklayan elektronik bileşenlerden oluşur. İşletim sistemleri ve sistem yazılımları, uygulama programları ve işlenilen veri ve sonuç bilgisi şeklinde üç temel kategoride depolama yapar.Sistem geçici ve kalıcı olmak üzere iki tipte belleğe sahiptir. Geçici bellekteki veri, güç kesildiğinde silinir. Bunun en genel örneği RAM yani rasgele erişilebilir bellektir.(Random Access Memory) Kalıcı bellek ise güç kesildiğinde içeriğini korur. Kalıcı belleğe örnek olarak flash bellekler, ROM sadece okunabilir bellek (Read Only Memory)ve CMOS gösterilebilir. Eğer bellek çipleri kalıcı veri ve talimatları depoluyorsa, bu bellek tipi Salt Okunur Bellek yani ROM (Read Only Memory) olarak adlandırılır. ROM (salt okunur bellek) değiştirilemeyen veri ve komutları kalıcı olarak depolayan bellek çiplerini barındırır. Bir PROM (programlanır salt okunur bellek) çipi kalıcı olarak yazılabilen boş bir ROM çipidir. EEPROM silinebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder